روزنامه یونانی‌زبان "افسین" گزارش داده است که راهبان معبد اسفیگمنوس اعلام کرده‌اند که در صورت حمله پلیس برای اخراج آنها، تا پای جان از معبد دفاع خواهند کرد. این واکنش پس از افشای نامه‌ای از پلیس به سایر معابد کوه آتوس مبنی بر نیاز به همکاری برای تخلیه راهبان معبد اسفیگمنوس صورت گرفت.

راهبان صومعه اسفیگمنو در موقعیت نبرد برای "حمله" احتمالی EL.AS هستند. با هدف اخراج

معبد اسفیگمنوس، یکی از معابد مجموعه کوه مقدس آتوس است که برای مسیحیان ارتدوکس جهان اهمیت فراوانی دارد. پلیس یونان در نامه‌ای به مسئولان معابد کوه آتوس درخواست کرده است که محل‌هایی برای استقرار نیروهای امنیتی فراهم کنند تا در زمان مناسب و بر اساس حکم دادگاه عالی یونان، راهبان را از معبد اسفیگمنوس خارج کنند.

این درخواست خشم راهبان معبد را برانگیخت و آنها اعلام کردند که آماده‌اند جان خود را برای حفظ معبدشان فدا کنند و از آن خارج نخواهند شد. این راهبان بیش از 50 سال است که در این معبد زندگی می‌کنند و شرایط زندگی‌شان نشان‌دهنده عدم پذیرش تغییرات مدرن است.

گزارش‌های پیشین حاکی از درگیری شدید بین نیروهای امنیتی و راهبان در سال گذشته بود که به استفاده از کوکتل مولوتف توسط راهبان علیه پلیس انجامید. با این حال، نیروهای امنیتی در حال حاضر سکوت اختیار کرده‌اند و هیچ اشاره‌ای به حمله به معبد اسفیگمنوس ندارند.

مسئولان و راهبان دیگر معابد کوه آتوس نیز از موضوع اخراج راهبان اسفیگمنوس اظهار بی‌اطلاعی کرده و نشر چنین اخباری را نادرست دانسته‌اند. آنها تاکید کرده‌اند که قداست کوه مقدس آتوس نباید زیر سؤال برود و از همکاری با نیروهای امنیتی خودداری کرده‌اند.

دادگاه عالی یونان نیز در نامه‌ای به مسئولان کوه آتوس اعلام کرده است که معبد اسفیگمنوس و یک معبد دیگر از دستورات و راهنمایی‌های پاتریارک استانبول پیروی نمی‌کنند. رسانه‌های یونان نیز از انتشار جزئیات این پرونده خودداری کرده و تنها به استفاده از اصطلاح "متعصب" برای توصیف راهبان اکتفا کرده‌اند.

کوه مقدس آتوس یکی از مقدس‌ترین مکان‌های ارتدوکس است که علاوه بر راهبان یونانی، راهبانی از کشورهای مختلف با مذهب ارتدوکس در آن زندگی می‌کنند. قبل از جنگ روسیه و اوکراین، حدود ۱۱۰۰ راهب روسی در این کوه حضور داشتند و پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، هر سال برای زیارت به این مکان می‌آمد. با این حال، از زمان شروع جنگ و حمایت دولت یونان از اوکراین، روابط بین کلیسای ارتدوکس روسیه و پاتریارک استانبول تیره شده و احتمالاً اختلافات در معبد اسفیگمنوس نیز به این تنش‌ها مرتبط است.

منبع: 

https://www.newsbeast.gr/society/arthro/11443099/se-thesi-machis-oi-monachoi-tis-monis-esfigmenou-gia-pithani-efodo-tis-elas-me-stocho-na-ginoun-exoseis

کد خبر 20464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =